A fogkő-eltávolítás fontossága

A fogágykezelés alapvető eleme a lepedék és a fogkő eltávolítása. A fog- és gyökérfelszínen lerakódott, mineralizált és nem mineralizált lerakódások - amelyek lehetnek ételmaradékok, bakteriális lepedék, elszíneződések és fogkő - ínygyulladás és fogágybetegség kialakulásához vezetnek.

Az íny felett elhelyezkedő fogkő sárgás színű, eredetét tekintve elmeszesedett lepedék, legnagyobb részben szervetlen kalcium- és foszfátkristályok alkotják. A kristályszerkezet miatt felszíne érdes, amely kedvez a baktériumok megtapadásának, ezáltal gyulladás kialakulásának. A fogkő a baktériumok Grand Canyonja, számos hasadéka és felszíni egyenetlensége kiváló körülményeket teremt a gyors szaporodáshoz.

A széteső vörösvértestek által sötétbarnára festődött íny alatt elhelyezkedő fogkő az íny alatt található lepedék lassú elmeszesedése során jön létre, erősen tapad a gyökércement lakunáiban, egyenetlenségeiben. Egy gyulladás utáni spontán gyógyulás során kialakult ínyvisszahúzódás miatt a korábban íny alatt elhelyezkedő lepedék íny felettivé válhat. Ha azonban nem történik spontán gyógyulás, hanem a gyulladás krónikus formában továbbra is fennáll, a már kialakult ínytasakok tovább mélyülnek, és az így szabaddá váló íny alatti gyökérfelszínre további fogkőréteg rakódik.

Az íny feletti és alatti fogkő eltávolításához, azaz a depuráláshoz többféle eszközt használhatunk, így kézi és gépi eszközöket egyaránt. A gépi depurátorok közül legelterjedtebbek az ultrahangos készülékek, sokan használnak lézert és Vector készüléket a tisztításhoz. Az utóbbiakkal a kezelés kevésbé fájdalmas, bár sok páciens az ultrahangos tisztítást sem érzi kellemetlennek. A kézidepurátorok közül a sarlódepurátor, reszelők és kapák, íny alatti depuráláshoz pedig küretkanalak használatosak.
Az íny alatti és íny feletti depurálással kapcsolatban felmerülhet a kérdés:
A lerakódások eltávolítása során mennyire kell törekednünk tökéletesen sima felszín kialakítására?

• Az íny alatti és íny feletti depuráláskor figyelembe kell venni, hogy a felszínt a lehető legalaposabban meg kell tisztítani, ugyanakkor kíméletesen kell eljárni, mivel a túlságosan nagy erővel végzett tisztítás károsodáshoz vezethet.
A felszínhez közel eső rétegben baktéiumok telepednek meg, felszínhez való kötődésük azonban relatíve gyenge, így egyperces polírozással és öblítéssel eltávolíthatók. Ahhoz viszont, hogy a baktériumok újbóli szaporodását is megelőzzük, tökéletesen sima felszínt kell kialakítanunk. Egy tökéletesen simára tisztított és csillogó csempe felületére lassabban rakódnak le a szennyeződések, mint egy érdes, matt csempefelszínre. A fogkővel borított zománc- és gyökérfelszín a lerakódásoktól érdes, matt csempéhez hasonlítható, melyet az otthoni szájhigiénés eszközökkel nem lehet kellőképpen simára tisztítani. A professzionális, fogorvosi rendelőben történő fogágykezelés alkalmával a szabad szemmel is simának látszó, érdességtől mentes, csillogó felszín elérésére törekszünk. Ha az így kialakult állapotot megfelelő és rendszeres fogmosási technikával hosszú távon fenn tudjuk tartani, megelőzhetjük a fogkőképződést. Ehhez elengedhetetlenül fontos a páciens kellő motiváltsága és a fogorvosok tudatos felvilágosító munkája, a kitartó fogmosástanítás és a rendszeres depurálások mindaddig, míg a páciens maga is tökéletesen sima, lepedékmentes fogakkal, tökéletes szájhigiénével nem rendelkezik.

Dr. Windisch Péter